اسکار شطرنج 2011 و هتریک کارلسن

پایگاه همدان شطرنج

سومین اسکار پیاپی کارلسن

اسکار شطرنج در سال 2011 به "مگنوس کارلسن" تعلق گرفت.این جایزه هر ساله توسط خبرنگاران بین المللی در رشته شطرنج که متولی آن مجله تخصصی شطرنج 64 روسیه می باشد، اهدا می شود. "کارلسن" برای سال پیاپی این جایزه را به خود اختصاص داده و از این حیث تاریخ ساز شده است.

مجله روسی "64" در شماره ماه اکتبر خود از اهداء اسکار شطرنج 2011 به "مگنوس کارلسن" خبر داده است. البته این خبر چندان شگفت انگیز نیست چرا که ابر استاد بزرگ نروژی چهار جام مختلف را در سال گذشته به دست آورده است.در مسابقات "بازان" مقام اول مشترک با "کاریاکین" ، مسابقات "بیل" ، مسابقات "سائوپائول-بیلبائو و مسکو. او همچنین در مسابقات "ویک آنزی" و "لندن" مقام سوم را در این سال کسب نموده است.

"بوریس گلفاند" در این فهرست در مکان دوم قرار گرفته است و دلیل آن را می توان به خاطر موفقیت وی در کسب قهرمانی مسابقات کاندیدای قهرمانی جهان در "کازان" و انتخاب به عنوان حریف "ویسواناتان آناند" برای جدال بر کسب مقام قهرمانی شطرنج جهان دانست. "لئون آرونیان" برای سومین سال پیاپی در مکان سوم جای گرفته است.وی دوبار با در مسابقات "یادبود تال" و "ویک آنزی" با "کارلسن" هم امتیاز شد و درآخرین دوره مسابقات "آمبر" مقام قهرمانی را کسب نمود.

"پیتر سویدر" در مکان چهارم ایستاد. فتح مسابقات قهرمانی روسیه و کسب مقام قهرمانی در جام جهانی با از پیش رو برداشتن "کاروانا" ، "کامسکی" ، "پولگار" ، "پونوماریوف" و در آخر "گریسچوک" این عنوان را برایش به ارمغان آورده است . "ولادیمیر کرامنیک" هر چند مسابقات "دورتموند"  ، "هوگیوین" و "لندن" را فتح نمود اما در مکان پنجم قرار گرفت. "آلکساندر گریسچوک" با از دست دادن دو فینال در مسابقات کاندیدای قهرمانی جهان و جام جهانی در مکان ششم قرار گرفت.

"واسیلی ایوانچوک" مثل همیشه از مشتریهای 10 نفر برتر می باشد و اینبار در مکان هفتم جا خوش کرده است. وی مسابقات "یادبود کاپابلانکا" را فتح نمود و در مسابقات "یادبود تال" در مکان سوم قرار گرفت. مقام سومی جام جهانی بهترین نتیجه وی در سال گذشته است و یکی از بازیکنان حاضر در مسابقات لندن 2013 خواهد بود.

"ویسواناتان آناند" به عنوان قهرمان جهان نتایج پیچیده ای در سال 2011 از خود به جا گذاشت. وی در مسابقات "وی آنزی" نتایج چندان جالبی نداشت و در مکان دوم پس از "ناکامورا" قرار گرفت. در مسابقات بلیتس و سریع عملکرد خوبی از خود به جا گذاشت و مسابقات "یادبود بوتوینیک" و "کورسیکا" را فتح نمود  اما در مسابقات "یادبود تال" و "لندن" چندان پر فروغ ظاهر نشد و عاقبت در مکان هشتم فهرست برترینهای اسکار 2011 ایستاده است.

 "آلکساندر موروزویچ" به جمع 10 نفر برتر بازگشت. وی با کسب قهرمانی در مسابقات لیگ برتر روسیه و تورنمنت "ساراتوف" و مقام نایب قهرامانی در مسابقات سوپر فینال روسیه و مسابقات "بیل" از جمله موفقیتهای وی در سال 2011 بوده است.

"هیکارو ناکامورا" به لطف قهرمانی در مسابقات "تاتا استیل" و عنوان دومی در مسابقات لندن مکان دهم را به خود اختصاص داده است.

سایر مکانها: 11-سرگئی کاریاکین. 12-تیمور رجبوف. 13-گاتا کامسکی. 14-لی گوانگ لیم. 15- فابیانو کاروانا. 16-ووگار گاشیموف. 16-آنیش گیری. 17-ونگ هائو. 18-یان نپومنیاچتچی. 19-یودیت پولگار 20-روسلان پونوماریوف. 21-ولادیمیر پوتکین. 22-وسلین توپالف. 23-هوییفان.

اولین اسکار تاریخ شطرنج در سال 1967 به دیگر بازیکن برتر اسکاندیناویایی و اسطوره شطرنج دانمارکی "بنت لارسن" اهدا شد. اهدای این جایزه تا سال 1988 ادامه یافت و از این سال به بعد تا سال 1995 اهدای آن متوقف ماند و در سال 1995 به "آلکساندر روشدال" از طرف مجله 64 تعلق گرفت. برنده این جایزه هر ساله توسط مربیان مشهور ، داوران بین المللی ، اساتید بزرگ و روزنامه نگاران تخصصی شطرنج انتخاب می شود. 

"مگنوس کارلسن" تنها شطرنجبازی است که موفق به کسب این جایزه سه مرتبه متوالی شده است. "گری کاسپاروف" با کسب 11 اسکار رکورددار است و پس از وی "آناتولی کارپوف" با 9 بار کسب این جایزه در مکان دوم قرار دارد.

منبع : پایگاه شطرنج و به نقل از سایت شطرنجیان

پایگاه خبری تخصصی ورزش شطرنج پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

" همدان شطرنج "

www.hamadanchess.lxb.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر